_

pag-10-drt-m-rea-varatec-detaliu-usa

.

Concepte si practici ale  psihologiei ortodoxe

 

Psihologia ortodoxa naste din perspectiva ontologica ce considera mai inainte de toate aparitia si sensul vietii omului.

Omul,  inteles ca avand suflet, asemanandu-se cu Dumnezeu si  aflandu-se intr-o legatura de filiatie, regasindu-si identitatea, integritatea si armonia prin conlucrarea cu El, a cunoscut si caderea.Prin aceasta viata interioara a omului a devenit denaturata, dezechilibrata, aparand crize si perturbari, probleme pe toate planurile existentei sale.

 

Fiind de orientare Teocentrica, psihologia si psihoterapia ortodoxa fac apel la o serie de termeni patristici.

NOUS  e un termen preluat din nenumărate omilii si carti ortodoxe avand in cele mai multe scrieri patristice  intelesul de ochi al inimii.

Este acea parte a sufletului aflata in starea de cautare, dorire si asteptare, ruga si atentie toate starile fiind preponderent traite, pornite din inima, puțin rationalizate.    Putem vorbi aici si de implicarea unei  motivatii bazate pe sentimente si valori inalte, spirituale atunci cand starea se stimuleaza in mod constient sau din exterior . Tot  Nous e cel care ne pune si mentine in legatura cu Dumnezeu.

Prin rugaciune aceasta parte lucrează. Dialogul cu Dumnezeu reveaza si intensifica aceasta dimensiune a personalitatii, ii orienteaza in mod corect energia.

Lipsa rugaciunii si a atentiei  omului fata de Dumnezeu, vointei dar si purtarii Sale de grija, are ca efect transformarea persoanei  intr-un nevazator al lucrurilor si evenimentelor in ipostaza lor reala. Energia persoanei s-ar reorienta catre lucrurile lumești, insa orice ar intalni, multumire si impacare adevarata nu are.

Boala sufleteasca este asadar o obnubilare a acestei vederi cu inima, o intunecare a acestui nous aratand o stare de alterare a relatiei omului cu Dumnezeu.

 

Trezvia, vigilenta interioara relationata cu evaluarea contextului intern si extern din punct de vedere spiritual este numita si NEPSIS  iar epitetul creat din acest concept este NEPTIC.

HESYCHIA sau ISIHIA  este nemiscare, tacere,  iar practica acesteia cu constiinta prezentei lui Dumnezeu este numita ISIHASM.

Vorba masurata, incercarea de a provoca cat mai putine reactii, de a te pronunta si a actiona doar atunci cand este cazul si a-ti asuma cu masura destinele altora sunt exercitii ale isihiei in viata cotidiana. Si acestea toate din dorinta de a micsora volumul de raporturi care se transforma in cauze ale unor viitoare rezultate influentate si ele de contexte imprevizibile, pentru care insa omul Ii va da lui Dumnezeu un raspuns.

 

MARTURISIREA  nu e doar stare, orientare, ci o atitudine si o vorbire asumata despre Dumnezeul Treimic si filiatia cu acesta. Marturisirea se face prin toata fiinta interioara si exterioara a omului, prin prezenta cu traire, prin cuvant implinit in fapta. Ea se petrece pe toate planurile sau nu mai e autentica. Ortodoxul este in sine un marturisitor; isi retrage toate cele ale sale din intuneric si le pune in lumina lui Hristos.

Crestinul ortodox marturiseste Sfanta Treime si se dezice de rau, il condamna grait sau negrait cu acelasi firesc cu care copilul vine dupa mama iar floarea soarelui intoarce capul dupa soare.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s