botezul-domnului

Botezul Ortodox – primatul intalnirii omului cu Dumnezeu

Integritatea si echilibrul fiintei umane se restaureaza prin legatura, comuniunea cu Parintele sau, cu Cel ce il reintregeste, il hraneste pe de-a intregul si il poate sustine in orice imprejurare.

Pentru ca suntem in mare parte apa si respiram cer, Cel al carui chip il purtam ne-a oferit comuniunea cu El prin botez.

Pentru aceasta a fost mai intai El insusi botezat. Hristos a facut mai intai cu Sine ceea ce a dorit, din dragoste, sa faca impreuna si pentru noi.  S-a aratat atunci asa cum este, persoana a Sfintei Treimi, revelandu-se si  lucrarea mantuitoare a Acesteia. S-au sfintit atunci apele si s-a aratat in acelasi timp prezenta Duhului Sfant la botezul credinciosilor.

Botezul ortodox este momentul care prilejuieste infaptuirea acestei unice taine; fiinta umana este restaurata si intoarsa la ipostaza sa originara.

 

Din Teologia Dogmatica , vol. 3, prof. pr. Dumitru Staniloae  

Prin Taina Botezului devine fiecare membru al Bisericii, printr-o primă unire a lui cu Hristos, iar prin celelalte Taine se accentueaza si mai mult sau se restabileste unirea membrilor Bisericii cu Hristos, Capul ei, întarindu-se unitatea Bisericii, sau se acordă unor persoane harul savarsirii Tainelor, a propovaduirii cuvantului si a pastrarii lui neschimbate, sau harul necesar altor raspunderi, casatoriei si restabilirii sanatatii.

Harul nefiind decat lucrarea lui Hristos, savarsitorul lor nevazut este Hristos. Tainele tin seama de legatura intre suflet si trup si de faptul ca sufletul e deschis lui Dumnezeu, iar in Hristos aceasta deschidere a umanitatii spre Dumnezeu si-a atins nivelul maxim. Hristos atinge prin lucrarea Lui trupul nostru, dar aceste atingeri se adancesc in sufletul nostru.

Prin botez omul este ca un nou-nascut, dar in alt plan: in planul vietii comune cu Hristos. Existenta lui are acum o alta temelie si o altă miscare; ea e intr-un fel enipostaziata in Hristos, desi nu pierde libertatea de a se desparti de El. Dar paradoxul este ca cel botezat ramane totodată acelasi subiect. Botezul nu produce nasterea unui om care n-a mai fost, ci nasterea din nou a aceluiaşi (Tit 3, 5), adică a unui om care a existat si inainte. Dar pentru ca omul nascut a doua oara sa nu se adauge celui dinainte, trebuie ca omul cel vechi sa moara. Nasterea lui din nou urmeaza mortii omului nascut inainte din trup.

 

Un Cuvant despre Botezul Domnului al parintelui profesor Dumitru Staniloae poate fi audiat pe link-ul

http://acvila30.ro/cuvant-despre-botezul-domnului-al-parintelui-dumitru-staniloaie/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s